دانلود{تاریخچه زیتون}

تاریخچه زیتون|40190865|apanetwork|مهمترین ارقام زیتون موجود در ایران,جایگاه تولید میوه و روغن زیتون در ایران,برداشت میوه زیتون,روش سنتی برداشت زیتون,جمع آوری میوه از روی زمین,میوه چینی به چوب دستی,برداشت مكانیكی زیتون
با سلام و درود خدمت خدمت شما پژوهشگر عزیز در این مطلب از سایت فایل با عنوان تاریخچه زیتون هم اکنون آماده دریافت می باشد برای مشاهده جزئیات فایل به ادامه مطلب مراجعه نمایید .تاریخچه

زیتون را اگر نتوان قدیمی‌ترین گیاهی دانست كه در جهان مورد بهره‌برداری قرار گرفته، بدون تردید باید آن را یكی از قدیمی‌ترین گیاهان منطقه‌ی مدیترانه و به ویژه خاورمیانه دانست، به دلیل اینكه رویشگاه و گسترشگاه طبیعی این درخت خاورمیانه و حوزه‌ی مدیترانه بوده است.

قدمت زیتون موجب گشته تا این درخت با تاریخ نوع بشر درهم آمیزد. پژوهندگان اظهار كرده‌اند كه آشنایی با زیتون و بهره‌برداری از آن در خاورمیانه و منطقه‌ی مدیترانه با پیدایش اولین انسان‌های متمدن به ویژه در شرق مدیترانه (بین‌النهرین، سوریه، لبنان، یونان، قبرس، اردن و ...) همزمان بوده است و به بیش از 6000 سال می‌رسد. رومیان از این درخت حمایت كرده و آن را مایه صلح و صفا معرفی می‌كردند و این باور هنوز بطور سمبولیك در فرهنگ غرب وجود دارد، بطوری كه نشان سازمان ملل را شاخه‌ی زیتون تشكیل می‌دهد. پزشكان عهد باستان، به خواص غذایی و درمانی زیتون آشنا بودند و روغن آن را برای انعطاف‌پذیری ماهیچه‌های ورزشكاران و لطافت پوست، درخشندگی مو و حفظ زیبایی انسان‌ها تجویز می‌نمودند.

دانشمندان، درخت زیتون را متعلق به دوران سوم زمین‌شناسی می‌دانند. آخرین اكتشافات باستان‌شناسی نشان می‌دهد كه كاشت و پرورش زیتون از 3500 سال پیش از میلاد مسیح مرسوم بوده و مردم آن دوران به نحوی با فواید آن آشنایی داشتند. مبداء و مركز پیدایش درخت زیتون را، عده‌ای زاگرس ایران و برخی سوریه، فلسطین و آسیای صغیر می‌دانند كه بعدها به یونان، ایتالیا، اسپانیا و در قرن شانزدهم به به آمریكا و در قرن بیستم به چین راه یافته است.

در تورات از زیتون به عنوان نخستین درخت یاد شده است. در قرآن مجید، خداوند سبحان در سوره‌های مباركه تین، نور، انعام، عبس و نحل به نام زیتون قسم یاد كرده است و در حدیثی از حضرت رسول اكرم(ص) آمده است: روغن زیتون غذای من و همه‌ی انبیاست. زیتون درختی سازگار با آب و هوای مدیترانه‌ای می‌باشد و در مناطق مختلف نیمه مرطوب و نیمه خشك ایران مشاهده می‌شود. در شمال كشور، در محل جنگل‌های ذربین و در دره سفیدرود، حد فاصل طارم و منجیل در محدوده رودبار نیز درختان زیتون فراوانی دیده می‌شود. متاسفانه تنها منطقه‌ای كه زیتون كاشته می‌شود، استان گیلان و زنجان می‌باشد.

اهمیت اقتصادی و كشاورزی زیتون

درخت زیتون به دلیل مقاومت به كم‌آبی و سازگاری با خاك‌های كم‌بازده و فقیر و تولید محصول با ارزش كم‌هزینه، از نظر اقتصادی بسیار حائز اهمیت بوده كه به محصول ثروتمند خاك‌های فقیر مشهور است. درخت زیتون بیش از 2000 سال عمر نموده و طول دوره باردهی اقتصادی آن، بسیار طولانی می‌باشد. روغن و كنسرو، مهمترین فرآورده‌های آن محسوب می‌شوند. بر اساس آخرین آمار منتشر شده از سوی شورای بین‌المللی روغن زیتون (I.O.O.C)، میزان تولید روغن زیتون جهان در سال 1999 در حدود 203300 تن بوده است.

كشورهای ایتالیا، اسپانیا وتونس به ترتیب با تولید 200.550.620 هزار تن روغن زیتون در رتبه‌های اول تا سوم قرار دارند. متوسط میزان تولید روغن زیتون در ایران، حدود 3000-2500 تن می‌باشد.

همچنین در سال 1999، در كشورهای زیتون‌خیز جهان (بیش از 30 كشور)، مقدار 1490000 تن كنسرو زیتون تولید شده است. در بین كشورهای جهان، اسپانیا، آمریكا و تركیه به ترتیب با 380و 5/103 و 100 هزار تن كنسرو، رتبه‌های اول تا سوم را به خود اختصاص داده‌اند. متوسط تولید سالیانه كنسرو زیتون در ایران در حدود 6000-4000 تن است. زیتون از جمله درختانی است كه فوائد چندگانه داشته و تقریباً از تمام قسمت‌های آن استفاده می‌شود. مصرف میوه‌ی آن از دیرباز در بین مردم جهان متداول بوده است. میوه‌ی زیتون یكی از مغذی‌ترین میوه‌است.

مشخصات گیاه‌شناسی زیتون

زیتون از شاخه‌ی گیاهان گلدار (Phanerogames)، از گیاهان جدا گلبرگ (Dyalipetales) از تیره‌ی زیتونیان (Oleaceae) است. خانواده‌ی اولئاسه 30 تا 35 جنس و حدود 600 گونه دارد كه اكثراً در مناطق گرمسیری دنیا پراكنده‌اند و به صورت درختان زینتی و صنعتی هستند. فقط گونه زیتون (Oleae europea) دارای میوه‌ی خوراكی است. بلندی این درخت را تا 15 متر و قطر تنه‌ی آن تا 1 متر است. ریشه‌ی زیتون تا آنجا كه بررس شده، نسبتاً سطحی است و حداكثر بیش از 150 سانتی‌متر در زمین فرو نمی‌رود، بلكه به صورت افقی و شبكه مانند گسترش می‌یابد. به همین دلیل برای كاشت روی تپه‌های شیب‌دار بهترین درخت به شمار می‌رود و كمك موثری به تثبیت خاك می‌كند.

درخت زیتون عمدتاً درختچه‌ای شكل است، یعنی از بن درخت جست‌ها و پاجوش‌های فراوانی در آن دیده می‌شود و همچنین دو جور شاخه در زیتون دیده می‌شود كه یكی شاخه‌های مسن كه به اطراف گسترده می‌شوند و نامنظم و پیچ و تاب خورده و خم‌اند و دیگری شاخه‌های جوان یكساله كه دارای پوسته نقره‌ای، قطر باریك و گاهی پوشیده از نوعی مواد گردی یا مومی است. برگ‌های درخت زیتون به صورت دیرپا، تك‌تك و متقابل، سرنیزه‌ای با دمبرگ نسبتاً دراز و همیشه سبز و نیمه پایا دیده می‌شود. گل‌های زیتون روی شاخه‌های دو ساله ظاهر می‌شوند و از نوع خوشه‌ای هستند. رنگ گل‌ها سفید صدفی و دارای چهار گلبرگ، چهار كاسبرگ، 2 پرچم و مادگی 2 خانه‌ای هستند. از نظر باروری، زیتون گیاهی خوگشن و دگرگشن است. تلقیح توسط باد و حشرات انجام می‌گیرد. عدم سازگاری گرده‌ها با مادگی از مهمترین عوامل شناخته شده در باروری زیتون است.

میوه ی زیتون، گوشتی و هسته‌دار است كه در واریته‌های مختلف به اشكال گرد، بیضی، گلوله‌ای، دراز، نوك‌دار و دارای انحناء در یك طرف دیده می‌شود. وزن میوه از یك تا 12 گرم متفاوت است و دارای پوست نازك، صاف و براق است، گوشت آن نرم و بسیار تلخ كه ابتدا سبز رنگ و در نهایت به بنفش تغییر می‌كند. هسته‌ی زیتون چوبی و مغز آن گوشتی می‌باشد.
































































مطالب دیگر:
پاورپوینت تقسیم بازار و تعیین بازار هدف (فصل پنجم کتاب مدیریت بازاریابی، احمد روستا و همکاران)پاورپوینت پیش بینی فروش (فصل ششم کتاب مدیریت بازاریابی احمد روستا و همکاران)پاورپوینت مدیریت محصولات (فصل هفتم کتاب مدیریت بازاریابی احمد روستا و همکاران)پاورپوینت کیفیت محصول و ارائه خدمات به مشتریان (فصل هشتم کتاب مدیریت بازاریابی احمد روستا و همکاران)پاورپوینت تعیین قیمت (فصل نهم کتاب مدیریت بازاریابی احمد روستا و همکاران)پاورپوینت سیستم و مدیریت توزیع (فصل دهم کتاب مدیریت بازاریابی احمد روستا و همکاران)پاورپوینت فعالیت هاي ترفیعی و تشویقی (فصل یازدهم کتاب مدیریت بازاریابی احمد روستا و همکاران)پاورپوینت انواع بازاریابی (فصل دوازدهم کتاب مدیریت بازاریابی احمد روستا و همکاران)پاورپوینت بازاریابی بین المللی (فصل سیزدهم کتاب مدیریت بازاریابی احمد روستا و همکاران)فایل طراحی سه بعدی تخت جمشید با نرم افزار اسکچاپپاورپوینت ارزش اطلاعات حسابداری برای سرمایه گذاران و اعتبار دهندگانپاورپوینت ارزیابی متوازنپاورپوینت بازاريابي، مديريت رابطه سودمند با مشتري (فصل اول كتاب اصول بازاریابی كاتلر و آرمسترانگ)پاورپوینت شركت و استراتژي بازاريابي، همكاري براي ايجاد رابطه با مشتريپاورپوینت مدیریت اطلاعات بازاریابی (فصل چهارم كتاب اصول بازاریابی كاتلر و آرمسترانگ)پاورپوینت ایجاد محصول جدید و استراتژی های چرخه عمر محصول (فصل نهم كتاب اصول بازاریابی كاتلر)پاورپوینت قیمت گذاری محصولات، شناسایی و جذب ارزش مشتری (فصل دهم كتاب اصول بازاریابی كاتلر)پاورپوینت قیمت گذاری محصولات، استراتژی های قیمت گذاری (فصل یازدهم كتاب اصول بازاریابی كاتلر)پاورپوینت مديريت خطوط کالا، نام هاي تجاري و بسته بندي (فصل پانزدهم كتاب اصول بازاریابی كاتلر)مقاله ترجمه شده تأثیر حمل و نقل بر آب و هوامقاله ترجمه شده ترکیب ابزار ارزیابی آب و خاک با کمک ژئوشیمی رسوب، جهت ارزیابی انتشار بارگذاریتحقیق بررسی اثرات منفی و مثبت ناشی از برداشت شن و ماسه رودخانه هاپاورپوینت آموزش تصویری اجرای GISتحقیق انواع سیستم مختصات تصویر (دکارتی، راست گرد، استوانه ای، مخروطی، ارتوگرافیک، استریوگرافیکUTM)پاورپوینت انتخاب و مدیریت کانال های بازاریابی (فصل هجدهم كتاب اصول بازاریابی كاتلر)